INTRODUCCIÓ:
Els contes són una manera d’estimular la
imaginació, el llenguatge i l’atenció dels infants i existeixen diferents metodologies per
explicar-los.
Al centre a on vaig estudiar el cicle, l’Institut
Salvador Seguí de Barcelona, ens van explicar moltes maneres per a fer-ho, però
la que em va cridar més l’atenció va ser la tècnica de llum negre, però mai
havia tingut l’oportunitat de dur-ho a terme amb els infants.
Actualment, tinc la sort de tenir un company de feina que a part de ser mestre, també és
titellaire, i li vaig dir que tenia ganes de fer llum negre amb els nens i les
nenes. De seguida, ens vam posar a treballar amb el projecte.
Com que el nom de la classe era el Cargol Curiós,
ja que el projecte individual de l’aula era sobre el conte” On vius cargol?”,
vam decidir començar per aquest.
Primer de tot, havíem de pensar la manera de
fer un escenari per posar el llum ultravioleta i que no enlluernés als infants, doncs
una caixa de televisió gran, pintada de negre va ser la solució. A la caixa li varem fer un forat panoràmic per tal que quedés l'efecte de pantalla. A la part d'abaix
interior vam posar-li el florescent ultravioleta i un forat a darrera la caixa
per fer-li passar el cable i deixar-lo al nostre accés.
Dins d'aquest espai hi vam fer una mena de visera interior. Aquesta visera és important ja que la seva funció és
tapar el llum de la visibilitat de l'infant-espectador, i els rajos del llum
ultravioleta només vagin a la part desitjada, en aquest cas, tot el fons de la
pantalla; lloc on succeirà
tot el teatre. Per tal de potenciar la qualitat de la
llum, caldrà
que prèviament en feu alguna prova per treure'n tot el seu
profit, penseu que els rajos de llum ultravioleta van molt direccionats i
segons com ho posem, el llum de les figures del conte donaran un resultat o
altre.
Tot seguit, vàrem fer els titelles dels
protagonistes del conte amb cartolina fosforescent i les vam plastificar. També
es van pintar els pals amb el que anirien enganxats els titelles de negre,
perquè amb l'il·luminació passessin desapercebuts, i vàrem enganxar velcro
negre per penjar els decorats.
Un cop el material llest, i amb uns quants assajos
i orientacions que em va fer en Roger, em vaig vestir de negre, es van apagar els llums i va començar la
funció. Primer es van presentar els presonatges amb una peça de fons d'en Pascal Comelade "Paganini paga tot a nono" i mentres sonava, s'anava muntant el decorat davant dels infants al ritme de la música. Un cop presentats i el decorat a lloc, la música va anar baixant de volum fins a desaparèixer del tot i va començar la història. La sessió va ser un èxit!! Va ser molt gratificant poder veure les
cares dels infants, tots callats, mirant amb gran atenció. Va agradar tant que
després vam decidir fer la tècnica del Teatre de Praga amb el projecte del
cantautor que es treballava a l’escola en aquell moment, en Jordi Tonietti, una
de les cançons que va agradar molt va ser la de la tortuga, ja que la lletra comença
dient “1,2 i 3 la tortuga, la tortuga, 1, 2 i 3 la tortuga ja no hi és” doncs,
vam fer a una cara la tortuga amb la cartolina florescent i a l’altra cara era
tot cartolina negra i quan la giraves no es veia res de res, aquí els infants
feien una cara de sorpresa increïble!!
Com que era un èxit, vam buscar la manera de
penjar el llum al sostre que no estigués a l’abast dels infants, mitjançant
brides, i vàrem fer formes geomètriques amb cartolina, així de passada treballàvem
les matemàtiques, i les vam donar als infants. Aquesta sessió també els va
agradar molt, ja que les formes brillaven.
Realment és una manera màgica per treballar i
per aprendre.
MATERIAL:
-
Florescent de llum ultravioleta.
-
Caixa de televisió pintada de
negre.
-
Cartolina florescent.
-
Pals pintats de negre amb pinces.
-
Velcro negre.
-
Guants negres.
-
Vestuari negre per la persona que
ha de realitzar la funció.
EDAT
DESTINATARIS: Nadons, P1 i P2.
NÚMERO
DE PARTICIPANTS: Grup classe.
OBJECTIUS:
-
Aprendre a escoltar.
-
Estar atents.
-
Estimular l’oïda.
-
Estimular la vista.
-
Gaudir dels contes.
-
Aprendre a través dels contes.
DISPOSICIÓ
INICIAL: Els infants seuran damunt del matalàs davant
de l’escenari. Aquest estarà damunt d’una taula perquè tots els nens i les
nenes puguin tenir-ho al seu camp visual.
ESPAI: La propia aula.
TEMPS: El que duri el conte.
JUSTIFICACIÓ
DEL PERQUÈ DESENVOLUPA CONCRETAMENT L’ÀMBIT RELACIONAT:
L’àmbit afectiu: Tots els contes transmeten
emocions.
L’àmbit social: Comenten amb els companys.
L’àmbit cognitiu: Entendre el conte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada